Geachte bezoeker

Mocht er in dit blog een link niet werken, meldt me dat dan graag even via een mailtje naar govert@riksen.tk of in een reactie op mijn nieuwste bericht.
Veel leesplezier gewenst bij mijn reisavonturen op dit blog!

zondag 5 januari 2014

De West Coast

Ik begin deze blogaflevering maar met een 'selfie' of 'otofoto' in de Irish pub op vrijdagavond.


Zaterdagmorgen staan Anna en Olivia al om 7:30u op om te gaan fitnessen. Anna moet voor haar roeitraining elke dag een uur sporten dus we hebben zoveel mogelijk accomodaties geboekt met een fitnessruimte. Ik kijk nog even naar het CNN nieuws en zie dat het zo'n beetje overal ter wereld slecht weer is. Hevige sneeuwstormen in de US, storm en overstromingen in Europa. Op de whatsapp zie ik op de Familychat dat ook in Enschede het flink heeft gewaaid.
Na het sporten rijden we eerst langs de kust naar het noorden naar Punakaiki, waar we de Pancake Rocks bekijken. Dit zijn als een stapel pannenkoeken gelaagde rotsen in de vorm van allerlei dierenkoppen in.


De zee is ruig vanwege de harde wind en we blijven lang kijken hoe de golven in de holtes van de rotsen kolken. Af en toe blaast het water als een geiser hoog de lucht in. We brunchen er ook met ... pannenkoeken.


Daarna rijden we over de prachtige kustweg terug naar het zuiden waar ik een panoramafoto maak van een rotonde waar de spoorlijn dwars doorheen loopt. Ook rijden we langs de 'one lane bridge' net boven Greymouth, die ik een paar jaar geleden ook al op dit blog heb geplaatst toen ik er met Robben was.


Greymouth naar Hokitika. Dit plaatsje staat bekend om zijn 'greenstone' (jade) dat in rivierbeddingen gevonden wordt. Er is ook een Possom bont winkel en een station. Er is zelfs een markt met zo'n 5 kraampjes. Oh ja, de lokale rommelmarkt wordt gerund door een Nederlander. Hij komt uit Doetinchem en is hier zo'n dertig jaar geleden 'terecht gekomen'. Verder is het een uitermate troosteloze typische West Coast plek.
We rijden over de prachtige kustweg verder zuidwaarts. Deze weg is volgens National Geographic één van de mooiste ter wereld. Na enige tijd echter is ook deze prachtige weg 'long and boring'..


Op weg naar de Franz Josef glacier waar we eerst inchecken in ons Chateau Franz. Het is een erg grappig backpackers hotel, waar we de Ski Lodge betrekken. Een apart gebouwtje met 2 slaapkamers, zitkamer/keuken en douche en toilet. In de lounge hebben we zelfs onbeperkt WiFi. Nadat we ons hebben geïnstalleerd gaan we meteen door naar de gletsjer. Dit is samen met de ernaast liggende Fox gletcher één van de weinige gletsjers die ongeveer op zeeniveau uitkomen. Hij heeft zich echter nog verder teruggetrokken dan toen ik er een paar jaar geleden met Robben was. Erg indrukwekkend om zo onderaan zo'n kolossale lichtblauwe ijsmassa te staan. Het weer viel vandaag 100% mee. Het bleef de hele dag droog en af en toe scheen zelfs de zon.
's Avonds kan ik via de WiFi eindelijk het vorige blog uploaden in ons Chateau Franz. Anna komt er opeens achter dat ze in het vorige hotel haar sportbroek (in het bed) heeft laten liggen... Iedereen is al vroeg naar bed en ik kijk nog wat tv. Er is een prachtig concert van Maori met orkest.
's Nachts regent het behoorlijk maar gelukkig is het 's ochtends weer droog en zonnig. We rijden naar de nabij gelegen Fox glacier.


Ook hier heeft de gletsjer zich de afgelopen jaren flink teruggetrokken en de afstand van het viewpoint tot de gletsjer is zo groot geworden dat je er een telelens voor nodig hebt om het goed op de foto te krijgen. De weg gaat verder via Bruce Bay, waar allerlei toeristen hun boodschap op een steen schrijven. Daarna naar Haast en we zien veel platgereden Possoms op de weg. In Haast toiletteren we en drinken er wat. Totdat we worden aangevallen door een zwerm 'sandfies' en we vluchten weer de auto in. Helaas zijn er ook een paar met ons mee de auto ingekomen en als we weer rijden voelen we het overal jeuken. Het regent erg hard als we de Haast pass overrijden. Deze is dan voor het eerst weer open sinds er een paar dagen geleden een lawine op de weg terechtgekomen is. In Queenstown logeren we in the Rydges, een prachtig mooi hotel in het centrum. We dineren erg lekker in Pier19, een chique restaurant aan de waterkant.

- wordt vervolgd..

Location:Franz Josef, Queenstown

1 opmerking:

  1. Hoi Olief, elke keer als ik je blog lees probeer ik een bericht te sturen maar het lukt telkens niet. Ik krijg de anti-robot code niet ingevoerd. Gelukkig lukt dat op dit blog wel. Zo te lezen heb je het prima naar je zin daar! Ik hoop dat je nog terug wilt komen.
    Morgen moet ik weer werken ��dus nu ben ik pas écht jaloers op jullie! Have fun & lots of love to all of you ...

    BeantwoordenVerwijderen