Geachte bezoeker

Mocht er in dit blog een link niet werken, meldt me dat dan graag even via een mailtje naar govert@riksen.tk of in een reactie op mijn nieuwste bericht.
Veel leesplezier gewenst bij mijn reisavonturen op dit blog!

zaterdag 14 augustus 2010

IFKS 14 augustus 2010

Gerrit Ynze blog 14 augustus 2010

Vanochtend om 06hr30 op en de baai voor Lemmer ziet eruit als een spiegel. Wat voor een dag gaat dit worden! Hebben we nu een windstille dag?
De weersverwachting geeft een windkracht van 1 beaufort, dat voorspelt eerder een drijfpartij dan een zeilwedstrijd.
Iedereen was wederom om half negen aan boord en het schip was gereed voor de strijd.
Na het uitvaren het schip "licht weer" gereed gemaakt. wat bij ons betekend dat de schoten zo ligt mogelijk gemaakt worden en dat alle rokers hun sigaretten staande bij moeten hebben.
De rook is om de wind richting goed te kunnen bepalen, daarbij moet het skûtsje zo stil mogelijk liggen en er mag niet of nauwelijks aan boord gelopen worden.
In het startschip kwam het witte kegel sein, een olympische baan. Daarna hebben we gelijk gekeken wat de startlijn ging worden, en hoe we deze moesten bevaren.
Met deze wind moeten we ook uitkijken niet te ver bij de startlijn vandaan te varen, want de vlaagjes waren niet betrouwbaar waardoor we stil zouden kunnen komen te liggen en de startlijn niet op tijd kunnen kunnen halen als het startsein klinkt.
We lagen op een goede positie op de startlijn en wederom hadden we een prima start. We voeren daarna in een vrije baan weg over het wedstrijdwater. Deze hele IFKS week hebben we alleen maar supergoede startjes gehad, daar ligt het bij ons niet aan.
Het werd een gevecht om de vlaagjes wind met de oude (te zware) zeilen goed te benutten
Sigarettenrook moest ons helpen om de zeilen zo optimaal mogelijk te trimmen. Uiteindelijk bleek dat wij dit veld wederom niet naar onze hand konden zetten. Vandaag konden we niet hoog genoeg aan de wind lopen. Daarnaast hadden we optimaal hinder van onze vaste driebladsschroef, terwijl de meeste andere skûtsjes over klapschroeven beschikken.
Finishen deden we helaas als laatste. We hebben deze week ontzettend veel geleerd en zijn als team zeer gegroeid.
Nadat we een groet hebben uitgebracht naar onze fans (veel!) op de wal hebben we onze zeilen voor het laatst deze competitie gestreken en even later lagen we weer in de haven van Lemmer met onze sponsorvlaggen in top. De fans waren weer in grote getale uitgerukt en deden zelfs "the wave" voor ons op de wal.

Om 14:00u zijn we nog het water opgeweest om de finale van de A klasse te bekijken. Het weer was heerlijk en we doken af en toe voor een verfrissende duik in het IJsselmeer.
We kijken terug op een spectaculair debuut. We hebben de meeste punten verzameld terwijl het eigenlijk de bedoeling was zo min mogelijk punten te hebben. We hebben onze vuurdoop doorstaan en met vallen en opstaan leren we elke dag weer meer over zowel onszelf als onze tegenstanders. We hebben een prachtig team en hebben erg veel lol beleefd. Ondertussen voelen we ons helemaal vertrouwd met dit skûtsje en hebben we de zeer specifieke Piipster skutsjetrim aardig in de gaten. De IFKS zit erop en het naseizoen met eendaagse wedstrijden begint in september.
Al met al na een week hard zeilen, werken en feesten zijn we moe, maar absoluut voldaan.

- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Lemmer

IFKS 13 augustus 2010

Weer een topdag! Volgens de windverwachting zou het een paar uur dobberen worden maar moesten we toch weer met een kracht 3 de mouwen flink opstropen. Na een uitstekende start konden we de 1e boei op een 4e plaats in het veld ronden. We hadden meer skûtsjes achter ons dan voor ons. Wat een geweldig gevoel. Vooraf werd ons een kado in het vooruitzicht gesteld indien we als team dezelfde focus aan de dag konden leggen als in Echtenerbrug! En dat heeft dan toch z'n uitwerking.
Nu de focus de rest van de zandloper vasthouden. En dat leek goed te gaan totdat we bij het ronden van de boei in de wielen werden gereden door het skûtsje van stad Sloten. We koersten keurig over bakboord op de boei af toen stad Sloten over stuurboord onze koers kruiste. Na onze herhaalde roep om bakboord claimde zij ruimte voor de boei. En volgens onze inschatting onterecht. Resultaat van deze manouvre waarbij beide skûtsjes hun uiterste best deden om de boei te ronden was dat zeker 4 skutsjes ons voorbij konden lopen. Uiteraard lieten wij dit niet op ons zitten en hesen de protestvlag. Die werd in 1e instantie met een protestvlag door Sloten beantwoord. En we hadden duidelijk gezien dat in het ronden van de boei het skûtsje van Sloten de boei had geraakt! Dus genoeg munitie voor in de protestkamer. In het vervolg van de strijd streek Sloten nog de vlag en verzocht ons hetzefde te doen. Maar dat hebben we uiteraard negatief beantwoord. Wat dachten ze wel! De wedstrijd uitzeilen en proberen de inmiddels opgelopen achterstand op de rest van het veld in te lopen. Dat vergde alles van de bemanning omdat we in het toch al kleine wedstrijdveld ook nog eens de skûtsjes van de b-klasse regelmatig in ons vaarwater hadden. Helaas konden we onze achterstand niet meer goedmaken en gingen we voorlopig als 9e over de finish. Want we hadden nog een protest te winnen dat ons mogelijk nog een plaatsje winst zou kunnen opleveren. Dus de regelboeken erbij en het pleidooi voor de jury voorbereiden.
In de protestkamer bleek de tegenpartij de twee harde feiten van ons protest knalhard te ontkennen. Het verhaal van de tegenpartij was inconsistent en incorrect. Helaas kregen we te horen dat het zijn woord tegen het mijne was en werd het protest, dat zo overduidelijk in ons voordeel beslist had moeten worden... afgewezen.
Weer een ervaring rijker. Wel jammer want we hadden hierdoor minstens vier plaatsen verloren. Een troost is dat tot nu toe alle startjes gelukt waren en we nu ook echt een ronde met de top in onze klasse mee konden varen.
's avonds hebben we nog een optreden van de briljantjes op ons oude volgschip en zingen we luid mee.. Nog een half kippetje bij de feesttent en dan naar bed. Morgen verder met de laatste IFKS dag.

- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Lemmer

donderdag 12 augustus 2010

IFKS 12 augustus

Vanochtend in alle vroegte vertrokken naar het Tjeukemeer. Gisteren was het skutsje al naar Echtenerbrug gevaren dus vroeg weer in Sloten de auto´s in en snel richting Tjeukemeer waar ons volgschip vanwege bruggen in de route niet kon komen. Het skutsje heeft een ingenieus strijksysteem waarmee de mast snel neer kan, ons volgschip helaas niet. Het zag er qua weer goed uit, zonnetje en niet te veel wind maar nog steeds een goeie drie die langzaam toenam. Helaas kwam met de wind ook de regen. De wedstrijd startte chaotisch met een valse start waarbij het voor ons niet duidelijk was of het hier ging om slechts één schip of dat het hele veld teruggeroepen werd. Daardoor werd onze start een stuk minder goed maar onze eerste slag was prima en het kostte ons hooguit drie plaatsen. Jammer maar gelukkig niet fataal want het schip liet weer snel en hoog aan de wind. Het probleem van de eerste wedstrijd (geen hoogte) lijkt definitief verleden tijd. Op een skutsje zijn zaken echter zelden perfect want voor de wind blijkt de Gerrit Ynze geen snelle zeiler. Veel van de winst die we halen op de slagen naar de bovenste ton verliezen we gedeeltelijk weer op het voor de windse rak. Gedeeltelijk want telkens na een geheel afgelegde ronde liepen we verder uit op de schepen achterons en telkens een beetje in op de schepen voor ons. Net zoals gisteren duurde de wedstrijd een ronde te kort want het skutsje van de stad Sloten bleef op ons de finishlijn net voor. We blijven de stijgende lijn doorzetten en behaalden vandaag ons beste dagresultaat.


Morgen hopen we weer op niet te veel wind want we gaan naar Lemmer om daar in de baai op het IJsselmeer morgen en zaterdag de laatste twee wedstrijden te zeilen. Wel weer open water dus maar anders en meer beschut dan op Staveren en Hindelopen. Overigens ook de beste plek om te kijken naar de wedstrijden voor toeschouwers op de pier bij het strandje van Lemmer. Oant Moarn!


- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Echtenerbrug

IFKS 11 Augustus

Vandaag begon de dag een beetje vreemd. In plaats van meteen vanuit je bed op het skutsje te springen en beginnen met tuigen, moesten we vroeg met auto´s van Heeg naar Sloten waar een deel van de bemanning de dag ervoor het schip al over gevaren had. Dus nog vroeger ons bed uit. Op het Slotermeer stond een goeie bries en met een paar aanpassingen aan ons grootzeil lag het schip goed op het roer en in balans. De start over bakboord was goed en het schip liep mooi hoog aan de wind. De eerste slag naar de bovenste ton leek een goeie te gaan worden. Helaas waren we niet zo snel dat we alleen aankwamen bij de bovenste ton maar midden in een wirwar van hard aanstormende schepen. We moesten heel secuur een plekje zoeken tussen de voorrang hebbende skutsjes over bakboord. Na een ietwat benauwde situatie waarbij de adrenalinespiegels zwaar stegen, denderden we samen met de rest hard naar de beneden ton. Helaas was het hier nu zodanig druk dat het zoeken naar een gaatje om te draaien erg lastig werd en onze ´high risk-high reward` keuze pakte verkeerd uit. Bovenop de ton om een aanvaring te voorkomen en dus een strafrondje waardoor we terugvielen en een inhaalrace moesten beginnen. Balen maar niks aan te doen behalve hard zeilen. Uiteindelijk wisten we weer aansluiting te vinden met het veld en bijna wisten we net zoals op Heeg nog een duel te winnen op de finishlijn maar helaas waren de zeilgoden deze dag de Gerrit Ynze niet weergunstig gezind. Conclusie van de dag: zeilend zijn we snel genoeg en weet de Gerrit Ynze erg hoog te varen. Nu nog iets meer rendement uit de duels en we gaan nog mooie dingen doen morgen op het Tjeukemeer! Oant Moarn!


- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Sloten

dinsdag 10 augustus 2010

IFKS 10 Augustus

Blog 10 augustus
Heeg, het eerste binnenwater van deze week en niks te vroeg. De Gerrit Ynze staat erom bekend beter te varen op de meer beschutte Friese meren dan op het IJsselmeer. Maar helaas stond er vanochtend wel een dikke bries waardoor we vol aan de bak moesten en de grotere, zwaardere schepen zijn met veel wind ook hier in het voordeel. De start was niet slecht en we gingen meteen een duel aan met het Abbegeaster Skutsje waarmee we de hele dag robbertjes zouden uitvechten. De eerste slag was voor ons en daar zou het niet bij blijven! Na een paar andere duels te hebben uitgevochten met de grotere jongens in onze klasse moesten we ze toch laten gaan want de wind nam steeds meer toe en voor ons betekende dat letterlijk alle hens aan dek. Eigenlijk hadden we op dat moment te veel zeil staan maar daar valt op dat moment niets meer aan te doen. Dus blaren op de handen en armen vol pap van het sjorren en harde werken. Na een iets te ´close encounter´met weer het Abbegeaster Skutsje (touché op zijn roer met onze opsteker omdat zij iets te snel voor ons wilden draaien) leken we de strijd tegen onze nemensis van deze dag te gaan verliezen. Met nog twee rakken te varen in de laatste ronde keken we ondanks onze inzet toch nog steeds tegen de achtekant van dit bruine skutsje aan. De Abbegeasters kozen bij de beneden ton voor een koers langs de dijk terwijl wij in een ultieme poging meteen overstag gingen en het midden van het meer opzochten. Dat rak aan de wind naar de finish bleek voor ons gunstig aangezien we meer hoogte konden houden dan de Abbegeasters. Toch was het niet voldoende om bij de laatste overstag over ze heen te gaan en met twee bootlengtes verschil voeren beide skutsjes op de finish aan. Alleen...we zaten allebei net te laag om meteen over de finishlijn te gaan en het zag er naar uit dat het schip dat als eerste overstag zou gaan nog tijdens de manouvre de lijn zou passeren en dus finishen. En net op het moment dat beide schepen in staat waren deze ´opschiet´ finish te doen kreeg de Gerrit Ynze een vlaag en draaide sneller en kon juichen toen het schot hagel voor ons net twee seconden eerder klonk dan voor de mannen uit het dorp Abbega. Mooi slot van een dag vechten tegen de elementen en tegen onze tegenstanders! Morgen varen we op het Slotermeer. De weersverwachtingen zijn niet helemaal eenduidig maar we hopen op een scenario met een matig windje zodat we de grote jongens in onze klasse kunnen laten zien dat de Gerrit Ynze een hele mooie kont heeft! Oant Moan!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Heeg

IFKS 9 Augustus

Maandag 9 aug
Stavoren
Na een heerlijke eerste nacht op het volgschip 'De Zwarte Ruiter' in een heerlijk bed in plaats van luchtbed in het ruim van de Gerrit Ynze. Direct na het palaver (schippersbrieving) varen we vol goede moed naar buiten.
Voor de start van 10.00 uur hebben we een aantal settings van het grootzeil aangepast, om optimaal op de weersomstandigheden te anticiperen. De weersomstandigheden waren gunstig voor de Gerrit Ynze, 2-3 Bft en zon (alhoewel, dat is vooral gunstig voor de bemanning).
De start was wederom goed. Het hele veld nam de beslissing om over bakboord te starten. De Gerrit Ynze startte over stuurboord, samen met het skûtsje De Twee Gebroeders uit Langweer. We namen hiermee een risico dat goed uitpakte. Op het eerste aan de windse rak richting de windse ton hebben we een duel met de Twee Gebroeders uit Langweer. Dit was een klassiek bakboord - stuurboord duel. Helaas hebben beide schepen elkaar geraakt. Binnen het Skûtsje Silen komt dit regelmatig voor.
Het gevolg was dat de Gerrit Ynze een protest kreeg. Na het draaien van een straf rondje, vervolgden we onze wedstrijd. Vanwege de aanpassingen van het grootzeil, Iiepen we weer snel in op de rest van het veld. Bij de bovenste ton hadden we zelfs twee schepen ingehaald! We zaten weer volledig in de wedstrijd.
Het werd een spannende strijd om de 8e plek. Op een gegeven moment, in het laatste kruis rak veranderde de weersomstandigheden, waardoor de wind volledig wegviel. Hierdoor raakten we ver achter op de rest van het veld. inclusief het protest dat tegen ons liep, hebben we de beslissing gemaakt om de wedstrijd niet uit te varen. Ook het risico op strafpunten vanwege het protest, was dit een goede beslissing.
Meteen na de wedstrijd voeren we, samen met de rest van de skûtsjes van de B en C klasse, richting de sluizen van Stavoren. Vanwege de drukte, moesten we hier ruim 3 uur wachten. Omdat op de achtergrond de strijd in de A klein en A klasse gevolgd werd, hinderde dit niets.


Daarnaast was het kwik naar ongeveer 25 graden gestegen, waardoor de bemanning een zeer welkom rustmomentje had.
Samen met het volgschip 'De Zwarte Ruiter' zetten we koers naar Heeg, waar de volgende wedstrijd gevaren wordt. Hier stond een heerlijke barbeque op ons te wachten!


- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Stavoren

maandag 9 augustus 2010

IFKS Zondag 8 Augustus

Beste Zeilvrienden,

Het eerste IFKS weekend is bijna ten einde. Dat betekent één dag zeilen en één dag trainen, aangezien zondag traditioneel een rustdag is.Tijd genoeg voor trainen en schaven aan een goede trim en zeilvoering. Zeker na onze eerste teleurstellende uitslag van gisteren. Zeilen op een skûtsje is prima te doen, de beste zijn vraagt wel wat meer aandacht. En het begint met zorgen dat het schip gang krijgt en hoog aan de wind kan varen, twee dingen die het schip niet deed in onze wedstrijd zaterdag. Vandaar dat we deze morgen om 12 uur al weer op het water hard aan het trainen waren.


Stevig noordelijk windje op het noordelijk deel van het IJsselmeer zorgde ervoor dat we lekker aan de bak moesten. Geen reven in het zeil dus het water liep al snel weer over de gangborden. Veel dingen uitgetest op volle vaart en met wisselend succes. Uiteindelijk denken we een betere configuratie gevonden te hebben die moet zorgen dat we maandag op het IJsselmeer voor Stavoren een betere prestatie neerzetten dan zaterdag. Vannacht liggen we in de spoorhaven van Stavoren waar de ravage van het treinongeval nog zichtbaar is.


Wat een klap moet dat zijn geweest! De watersportwinkel waar die trein doorheen gegaan is niet meer dan twee zijgevels met een groot gat in het midden. We kijken er recht op uit vanaf ons volgschip De Zwarte Ruiter, een grote aak, die voor komende week ons nieuwe thuis zal zijn. Een drijvend, zeilend hotel met kachel, keuken, koelkast en koude douche. Zijn we morgen lekker wakker als we om 8 uur richting wedstrijdveld varen en de laatste voorbereidingen treffen voor de wedstrijd. Voorspelling voor de wind is niet meer dan 2 a 3 beaufort. In jargon noemen we dat licht weer en dat vraagt weer heel andere trim en zeilvoering dan de harde wind van de afgelopen dagen. We zullen zien wat het wordt maar de verwachtingen en het moraal zijn hoog. Vanaf 10 uur barst ´de striid op de Yselmar` weer los. Oant moan!



- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Stavoren

zondag 8 augustus 2010

IFKS 6 en 7 Augustus

Blog van vrijdag 6 augustus.

Team Gerrit Ynze is er klaar voor! Met een goede training vandaag voor de dijk van Hindeloopen hebben we de laatste slagen geoefend, de zeilen optimaal getrimd en de commando’s nog eens doorgenomen. Met zo’n 30 andere skutsjes liggen we in de haven van Hindeloopen, waar zojuist de opening van het IFKS 2010 was. Wij hebben het vlaggetje in ontvangst genomen, dus mogen we morgen officieel van start. De wedstrijd voor onze klasse start om 10.00 uur. We hebben er zin in. Oant moarn!



Blog van zaterdag 7 Augustus:

Vandaag hebben we onze eerste zeer spannende wedstrijddag afgerond.

De dag begon rustig. 10 miniten voor de start nam de wind toe tot 4 bft met vlagen van 5 bft. Voor de Gerrit Ynze zijn Dit geen ideale omstandigheden omdat de gy in verhouding tot de rest van de vloot 2 mtr korter is en minder zeil voert.

De GY is heel sterk van start gegaan en we kozen voor de stuurboordzijde van het kruisrak. Dit pakte minder goed uit waardoor we achter op het veld raakten. In het ruime rak liepen we behoorlijk in op de rest van het veld.

In het tweede kruisrak trok de wind verder aan. De golfslag nam toe en het werd nog moeilijker om onze hoogte te halen. Waardoor we niet Meer in staat warren onze achterstand in te lopen.

Uiteindelijk Een teleurstellende plaats maar de kop is eraf en we hebben nu ook i de wedstrijd geconstateerd dat ons team goed op elkaar is ingespeeld. Een mooi uitgangspunt voor de komende wedstrijden.


Morgen is er een rust-/ trainingsdag. Maandag starten we in stavoren. Wederom een spannende wedstrijd mer naar verwachting wederom 4 tot 5 bft maar Dan met zon.




- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Hindelopen