Geachte bezoeker

Mocht er in dit blog een link niet werken, meldt me dat dan graag even via een mailtje naar govert@riksen.tk of in een reactie op mijn nieuwste bericht.
Veel leesplezier gewenst bij mijn reisavonturen op dit blog!

zaterdag 27 februari 2010

Tweede dag in Rome




We zijn donderdagavond weer in hetzelfde restaurant gaan eten als op woensdagavond. Het restaurant ligt vlak bij ons hotel en heet 'Station'.
We zaten nu niet aan een raampje en ik moest dus even naar buiten om de WiFi van de buirman te ontvangen en mijn vorige blog te posten.
Ik eet kreeft met spaghetti en het is heerlijk.
Het was een lange dag met prachtig weer en ondanks de buskaartjes hebben we enorm veel gelopen. Dat lopen gaat in een dusdanig slentertempo dat je benen er echt moe van worden. Voeg daar en beetje wijn bij tijdens het eten en je bent bek af.
We gaan weer redelijk bij tijd naar ons hotel om een nacht met ruim 8 uur slaap te hebben.
's Morgens is het bewolkt en er wordt, overigens net als gisteren, regen voorspeld.
Na het ontbijt vertrekken we naar het Vaticaan.
We lopen van Trastevere omhoog naar de vuurtoren. Niet dat Rome opeens aan zee ligt, maar er staat een vuurtoren boven op een heuvel. Vanaf dat hoge punt hebben we een prachtig uitzicht over de stad. Daarna dalen we weer af tot de Tiber en gaan op weg naar de St. Pieter. In de nauwe straatjes staat geen enkele auto zonder krassen of kapotgereden spiegels. Ik zie er één tussen staan die net iets smaller is en er nog zonder schade.


Bij de St. Pieter aangekomen gaan we rechtsaf een steegje in om een bakje espresso te drunken. Daarna lopen we naar het museum. We zien daar een overweldigende hoeveelheid kunst, gobelins en plafondschilderingen. Buiten in de tuin staat een bol die lijkt op een opengereten wereldbol.


We eindigen ons rondje in de Sixtijnse kapel. Daar wordt me vlak nadat ik de volgende foto gemaakt heb, door een bewaker vriendelijk doch dringend gemeld dat fotograferen hier verboden is.


Het weer is weer behoorlijk opgeknapt en we lunchen buiten op een terrasje. Ik geniet van een heerlijke Saltimbocca alla Romana.
Vervolgens gaan we naar de St. Pieter. Een ongelofelijk grote en protserige kerk. We klimmen via een smal trappenstelsel bovenop de koepel. Het is inmiddels wolkenloos en we hebben een prachtig uitzicht over de stad.
Weer beneden zien we de Swiss Guard doodstil op wacht staan. Ik maak een foto van de naald op het plein voor de St. Pieter. De bijna volle ma'am staat er precies achter.


We lopen de straat uit en winkelen nog wat aan de overkant van de Tiber.


Daarna met de tram naar de smalle weggetjes in Trastevere. Johan kiest een restaurantje uit. Het criterium is dat er Italianen eten ipv buitenlandse toeristen. Het wordt een eethuisje waar ze niet eens spaghetti en pizza op de menukaart hebben staan.
Wederom heerlijk gegeten. We drinken er een lekkere Chianti bij. Tegen 22:00u doen we nog een wedstrijdje traplopen en komen we aan in ons hotel. We zien nog net de ploegenachtervolging schaatsen in Vancouver. Een beetje rozig val ik al snel in slaap. Morgen is het zaterdag. De laatste volle dag in Rome.


- Posted using BlogPress from my iPhone

Geen opmerkingen:

Een reactie posten