Geachte bezoeker

Mocht er in dit blog een link niet werken, meldt me dat dan graag even via een mailtje naar govert@riksen.tk of in een reactie op mijn nieuwste bericht.
Veel leesplezier gewenst bij mijn reisavonturen op dit blog!

vrijdag 3 augustus 2012

Laatste zeildag

Vrijdagmorgen zwem ik bijna een uur tussen de vele visjes. Als ik om 08:00u weer terug op de boot ben, ligt iedereen nog te ronken.


We liggen hier in een prachtig baaitje en je ruikt de Aleppo dennebomen. Het enige vervelende is dat het er barst van de vliegen en wespen. Ik was in de Unesco werelderfgoedstad Trogir nog vergeten te melden dat er een stuk steen, ter grootte van een halve baksteen, uit een muur viel. Juist toen we eronder door een smal steegje liepen. De steen viel achter Lisanne en vlak voor mij op de grond. Een stukje steen dat er door de klap op de grond af sprong kwam tegen mijn been. Deed verder niet zeer, maar als het een metertje anders neergekomen was had ik waarschijnlijk wel hoodpijn gehad. Of Lisanne. We grappen dat ondanks de vele Unesco gelden, deze stad nog steeds aan het vervallen is ;-)
Omdat de wespen zich terplekje lijken te vermenigvuldigen gaan we na/tijdens het ontbijt al ankerop en tuffen we eennbaaitje verder bij Rogač. Daar zwemmen we weer lekker en doen nog de laatste Huckleberry's.


Rond 12:00u krijgen de jongens er genoeg van en gaan we zeilen naar Split. Het waait nauwelijks dus we doen er lekker lang over.


Als Robben helemaal ingepakt tegen de zon aan het roer staat pakt Jonas het waterpistooltje en brengt 'verkoeling'. Rond 15:30 lopen we de haven van Split binnen. We melden ons per marifoon op kanaal 17 en worden verwelkomd. In de hitte ruimen we de boot op en even later wordt deze uitgebreid geïnspecteerd. Tot en met de onderkant die door een duiker wordt bekeken. Ze maken hier wat mee blijkbaar. Zo vertelden ze dat er vorige week een boot na 2 dagen al terugkwam met een kapot toilet, een kapot grootzeil en het anker waren ze kwijt... Hoe krijg je het voor elkaar. Gelukkig was onze inspectie OK.


Ik vertelde ze van een tweetal kleine reparaties die ik zelf had uitgevoerd. Ik had de speling uit het stuurwiel gehaald en de koelwaterslang vastgezet. Verder hebben we een glas gebroken en een broodmes kwijtgeraakt. Voor het kapotte scepterpaalhoudertje overhandigde ik hen de 270 kuna die ik van de Kroatische buurman had gekregen. De taxi voor morgenochtend 08:00u gebeld. Nog even lekker douchen en daarna bezoeken we het oude stadscentrum van Split.


Dat is overigens ook een werelderfgoed op de Unesco lijst. We eten in een restaurant genaamd 'no stress' dat Maaike wel wat leek. We schrikken een beetje van de prijzen en vragen ons af of we nog wel genoeg kuna's hebben voor zo iets. De chef kok blijkt de beste van het jaar in Kroatie te zijn. De maaltijden waren 'design' en het ging schoon op. Maar wel superlekker. Mijn biefstukje met truffelsaus was in elk geval werkelijk subliem. Daarna struinen we langs de kade terug naar de boot. Robben en Lisanne blijven nog wat rondhangen in het centrum om hun laatste kuna's op te maken.

Location:Split

1 opmerking:

  1. Govert, bedankt dat je ons zorgen bespaard hebt van een mogelijke aanslag door een steen uit een Kroatisch monument. Ongeacht of die op jou of Lisanne gericht was.
    Met genoegen hebben we jullie reis gevolgd de afgelopen weken. Een mooi verhaal, dat het bewaren waard is.

    BeantwoordenVerwijderen