Geachte bezoeker

Mocht er in dit blog een link niet werken, meldt me dat dan graag even via een mailtje naar govert@riksen.tk of in een reactie op mijn nieuwste bericht.
Veel leesplezier gewenst bij mijn reisavonturen op dit blog!

donderdag 16 januari 2014

Hobbiton - Rotorua

De show van het medium Debb Webber op dinsdagavond was een grote tegenvaller. Het was voor het eerst dat ik zoiets meemaakte. Ik had gehoopt op iets onverklaarbaars, iets bijzonders, maar helaas. Het was in de Countryclub bloedheet en het publiek bestond voornamelijk uit vrouwen van middelbare leeftijd. Het ging al fout bij de eerste vrouw die ze uit het publiek pikte. Geen van de antwoorden waren raak. Pas bij de vierde die ze uit het publiek pikte kwamen een paar goede antwoorden. Deze vierde dame reageerde dan ook wel erg heftig met haar hoord als een antwoord goed of noet goed was. Debb vertelde steeds dat ze berichten doorkreeg van iemand die overleden was. Ze ging vervolgen in vraag en antwoord vissen wie het zou kunnen zijn. Een overleden vader, moeder, opa, oma...Ze zag dan bijvoorbeeld dat er problemen waren met lopen, artrose, knieën, en haar 'slachtoffers' zochten er wel iemand bij in de familie waarbij de kenmerken pasten. En als ze dat dan zeiden, borduurde Debb daar weer op door. Halverwege kreeg ik zin in een koud biertje en toen ik Max aanbood er eentje voor hem te halen in de bar naast deze bijeenkomst, bleek Max er ook niet veel aan te vinden en besloten we in de pauze omstreeks 9:00pm weer te vertrekken en er thuis maar eentje te nemen. We waren niet de enige die in de pauze gingen. Later vertelde Sarah, dat je er ook echt in moet geloven wil je er wat in zien. Tsja... Waarschijnlijk waren na de pauze er alleen nog mensen over die er echt in geloofde, dus je mag aannemen dat de show na de pauze een stuk beter ging....Zo lust ik er nog wel een!
Woensdagmorgen besluit Max om toch maar niet met ons mee te gaan op onze tweedaagse trip over het Noordereiland. Zodoende vertrek ik 's ochtends samen met Olivia in de auto van Max. Weer even wennen dat links rijden, maar dinsdag met de SkyDive ging het ook goed. Alles went, zelfs links rijden. We pinnen nog even geld en rijden meteen door naar Hobbiton. Het plaatsje waar de Hobbits wonen ligt even voorbij Matamata.


Olivia wilde dit heel graag zien en ze vond het er dan ook fantastisch. We kunnen er om 13:00u met een tour mee en lunchen er in afwachting van de bus lekker in het zonnetje met de boterhammen die we mee hebben genomen. Het is flink warm geworden, zo'n 24 graden. De bus leidt ons over Alexanders Farm, een schapenboerderij van zo'n 50 hectare naar Hobbiton. Hobbits hebben we overigens niet gezien ;). Met de komst van Peter Jackson, de regisseur van the Lord of the Rings en the Hobbit, is het heuvelachtige stukje weiland op de boerderij veranderd in een topattractie. Er rijden bussen af en aan en het is er een drukte van jewelste. Even later lopen we door de poort en komen zien we de eerste Hobbithuisjes. Zo schattig. Ze zijn er in verschillende groottes gemaakt om spelers van de film soms groot te laten lijken, soms klein. Er zijn zeer veel huisjes gebouwd voor de films. We kunnen er bij eentje naar binnen.


Boven op de heuvel staat boven het huisje van Bilbo Balings een grote eikenboom met zo'n 200.000 blaadjes. Deze boom is geen echte boom, maar nep. Hij is van staaldraad en latex en de blaadjes zijn stuk voor stuk opgehangen. Toen ze eenmaal hingen en de filmset terug zou komen voor de opnames bleek dat de blaadjes in de tussentijd verkleurd waren door de zon. Ze zijn toen stuk voor stuk overgeverfd in de juiste kleur.


Op de grote feestweide staat de gigantische feestboom (wel echt). De weide zelf was oorspronkelijk een paar meter lager en was een groot moeras dat ze voor de film hebben gedempt en opgehoogd. We lopen er zo'n anderhalf uur rond en sluiten af met een biertje in het Hobbitcafé 'the Green Dragon'.


Daarna worden we door de bus over de schapenboerderij naar de ingang van het park vervoerd. Wat was dat grappig om zo over de filmset te kunnen lopen. Omdat ik in de haast vanmorgen slechts één T-shirt in m'n tas had gestopt, hebben we een goede reden om in het winkeltje een Hobbitshirt te kopen.
Rond 15:30u rijden we naar Rotorua, waar we even stilstaan bij de Zorb. Olivia vindt dit wat tegenvallen en wil snel verder.


Even later lopen we tussen de mudpools en de stoomwolken in het park in het centrum van Rotorua. De zwavellucht hangt hier overal. We lopen nog een rondje bij het museum dat gekenmerkt wordt door de vakwerk muren en torentjes.


Daarna zoeken we rond 17:00u een hotel en even later lopen we door de hoofdstraat naar de Pig & Whistle, een pub waar je lekker kan eten en waar ze het heerlijke Ierse bier Kilkenny tappen. Olivia bestelt een grote fish & chips en ik een 'leg of lamb'. We besluiten na deze vakantie maar weer wat aan de lijn te gaan doen...
Terug in ons hotel zwemmen we heerlijk in het warme zwembad. Ik probeer er ook nog de zwavelachtige hotpools uit. Daarna gaan we naar onze kamer en kijken we naar de film 'the kings speech'. Halverwege val ik echter al in slaap en wordt die nacht nog verschillende keren door Olivia gewekt omdat ik zou snurken. Raar hoor, want ik hoorde er zelf helemaal niets van. We hebben de laatste paar dagen allebei last van een verstopte neus, worden we verkouden? Of beginnen we last te krijgen van allergie? Donderdagmorgen wordt ik wakker van Olivia die 'zwaar ademt'. Ik besluit er maar uit te gaan en te douchen, scheren en met een kopje thee aan m'n blog verder te schrijven. Ik laat Olivia maar lekker uitslapen, ze is de afgelopen nacht ook zo vaak wakker geweest... Om 9:15u besluit ik voorzichtig de gordijnen open te trekken en wordt ze langzaam wakker.


- wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten