Geachte bezoeker

Mocht er in dit blog een link niet werken, meldt me dat dan graag even via een mailtje naar govert@riksen.tk of in een reactie op mijn nieuwste bericht.
Veel leesplezier gewenst bij mijn reisavonturen op dit blog!

vrijdag 17 januari 2014

Rotorua -Waitomo - Auckland

Donderdagmorgen gaan we als eerste naar het Maoridorpje in Rotorua met de enorm lange naam. Het is niet eens de langste plaatsnaam want er ligt hier ergens een ander Maoridorpje waarvan de plaatsnaam uit maarliefst 92 letters bestaat. Dit heb ik al eens eerder uitgezocht (zie een eerder blogbijdrage).

We lopen er zonder gids rond want we hebben een goede beschrijving van wat er te zien is (in het Nederlands!). We zien er een spuitende geijser en eten er heerlijke in een stoomhokje gegaarde maiskolven. Midden voor het dorpshuis staan twee mannen met oranje hesjes rond een gat in de straat van ca. 1x1m. Er is juist een nieuw gat in de aardbodem gevallen. Een uurtje later is het gat afgezet met hekken. De bewoners hier verhuizen zelf voortdurend want de aardkorst is hier zo dun dat er regelmatig ook gaten onder de huizen ontstaan. De doden worden hier in tombes bovengronds begraven en op het kerkhof zien we af en toe stoom uit de kieren in de tombes komen. Olivia vindt dit 'creepy'. We krijgen uitleg over hoe ze jurkjes en schorten maken van de flaxbladeren. Daarna is er een voorstelling waarin het beroemde liefdesliedje gespeeld wordt en de Haka zeer indrukwekkend wordt gedaan.

Tussen de middag rijden we naar Waitomo, waar we met de rondleiding van 13:30 meekunnen in de grot. We zien er stalagtieten, stalagmieten en heel erg veel 'glowworms'. Onder in de grot gaan we in een bootje en varen we de grot uit. Ondertussen zien we boven ons een sterrenhemel van glowworms. Iedereen is er stil van.

We nemen daarna nog een kijkje in het blackwater raften. Je gaat dan in een wetsuit in de grotten en spleten (Zie mijn eerdere blogs). Het is er koud en nat en de gedachte dat je er tussen de palingen doormoet is voor Olivia doorslaggevend. Ze wil het niet doen. Ze heeft deze vakantie al voldoende adventures gedaan.
Zodoende rijden we rond 16:00u weg richting Auckland. We stoppen bij de PitaPit in Silverdale voor het avondeten. Olivia koopt er nog wat snuisterijen in de winkel ernaast en als we daarmee klaar zijn is net de ijssalon gesloten. We hadden er nog zo'n heerlijk chocoladeijsje willen eten.. Maar helaas ze zijn net gesloten.
Even later rijden we de oprit bij Max en Sarah naar boven en zit onze tweedaagse trip er al weer op. Sarah komt rond half tien thuis en we kijken nog wat highlights van Monty Python op TV.
Vrijdagmorgen regent het en waait het. Een goed moment om de koffers te pakken, wat extra huiswerk te maken en na te denken over welke kleren we gaan dragen, want het is niet alleen koud straks in Nederland. In Seoul, waar we een lange tussenstop hebben, vriest het zelfs. Het zal wel even wennen zijn, brrr..

Rond 11:00 is het slechte weer hier weer voorbij en de rest van de dag hebben we een blauwe lucht en volop zon. We nemen vast afscheid van het mooie huis waar Max, Sarah en Anna wonen, waar we van hun gastvrijheid mochten genieten deze vakantie. Ondertussen kijk ik alweer uit naar alles waarmee ik maandag mee te maken krijg.

Begin van de middag is het laag tij en gaan we naar de baai waar de grote steen ligt met onze initialen erin. Olivia heeft een krabbertje mee om haar initialen er aan toe te voegen.

We krassen ook Robbens initialen weer wat verder uit, want die zijn wat verweerd. De initialen van Jonas en van mij waren nog duidelijk zichtbaar. Ook die van Max, Sarah en Anna. Die van Floris zouden er ook op moeten staan, maar kon ik niet meer vinden. Wel waren er meer mensen langsgeweest want er stonden dit keer wat onbekende namen bij. We lopen wat langs de waterlijn en zoeken er krabbetjes en mooie schelpen. Daarna lopen we door de haven omdat je daar regelmatig stingrays zou kunnen zien. We zien er echter geen. We eten een verrukkelijk en zeer groot ijsje in de jachthaven. Daarna nog even naar het strand van Army Bay, waar ik voor het laatst deze vakantie in de oceaan duik. Het water is heerlijk. Ik geniet nog even van de zon, maar durf me er niet langer dan 10 minuten aan bloot te stellen zonder sunblock.
Om 16:00u wordt Anna door Max opgehaald van haar roeikamp en om 18:00u halen we de ouders van Sarah op. Ze hebben ons uitgenodigd voor een etentje. Onderweg naar het restaurant Casablanca in Orewa halen we Chris, een vriendje van Anna, op die ook mee-eet. Als we thuis komen spelen we nog een kaartspelletje met de ouders van Sarah en nemen we daarna afscheid. Onze vakantie in NZ zit er nu echt op.
We gaan vroeg naar bed want zaterdagmorgen staan we al om 6:00 op om naar het vliegveld te gaan.