Geachte bezoeker

Mocht er in dit blog een link niet werken, meldt me dat dan graag even via een mailtje naar govert@riksen.tk of in een reactie op mijn nieuwste bericht.
Veel leesplezier gewenst bij mijn reisavonturen op dit blog!

vrijdag 18 oktober 2013

Stirling Castle

Donderdagavond eten we in een nieuwe en uiterst modern ingericht italiaans restaurant. Met op de muur geschreven een oude schotse wijsheid: "hunger is the best kitchen". Ondanks deze spreuk hebben we er heerlijk gegeten. Inmiddels is het gelukkig eindelijk droog geworden. Na afloop drinken we nog een biertje (jawel hoor: gemberbier) in een pub en lopen nog langs een supermarkt om wat gingerbeer in te slaan om mee naar huis te nemen. In het hotel aangekomen gaan we snel slapen. De eerste dag zit erop.
Vrijdagmorgen lopen we over de Royal Mile en de North Bridge naar Waverley Station. Robben had ons al gewaarschuwd dat dit het meest onoverzichtelijke station was dat hij kende. We kopen een dagretour groepsticket voor £18,60 naar Stirling. Niet alleen de bussen, maar ook de treinen zijn relatief goedkoop in Schotland.

De treinen zijn wat 'metro-achtig' (vrij klein en maar 2 rijtuigen lang) en ze geven met een lampje op de zijkant van de trein aan in welke rijtuigen je in mag stappen. We hebben met z'n drieën twee tickets gekregen. Eén voor de heenreis en één retour. Het ticket wordt in de trein gecontroleerd, maar niet afgestempeld. Je levert het weer in als je op de plek van bestemming het perron verlaat.
Ook de treinen rijden hier links. In de verte zien we de gigantische spoor brug over de rivier de Forth liggen. De eerste grote stalen brug uit 1890 dat als één van de grootste technische prestaties wordt gezien uit de victoriaanse tijd.
Na een tochtje van zo'n 50 minuten komen we tegen 12:00u in Stirling aan. We wandelen de berg op richting kasteel.

Wat een prachtig kasteel op een fantastische plek. Vanuit het kasteel zien we de oude stenen brug uit 1500 over de Forth temidden van de 'battlefields'. Hier is de grens van de Highlands en de Lowlands. Het kasteel is de laatste 200 jaar prachtig gerestaureerd. We horen dat de vele ornamenten en beelden vroeger allemaal geschilderd waren.

Volgens de legende heeft koning Arthur dit kasteel als eerste veroverd op de Saksen. Het was de zetel van koning James de 4e en de 5e. De laatste was de vader van Mary Queen of Scots. In Nederland hebben we het overigens over Jacobus de 4e en 5e ipv James. In de grote zaal werden vroeger de koninklijke feestmaaltijden gebruikt en bood plaats aan maar liefst 500 gasten. Het dak is rond 1990 geheel vernieuwd en is een prachtige constructie.

Ook is er een tentoonstelling over de Argyll & Sutherland Highlanders die in de loop der jaren zo ongeveer overal in de wereld hebben gevochten. Zo zijn ze ook in Birma geweest en hebben als krijgsgevangenen ook aan de spoorlijn gewerkt. Er hangt een foto van de bridge over the river Kwai.

We verblijven er tot 15:00u. We halen een late lunch bij de SubWay en stappen weer in de trein naar Edinburgh.
Terug in Waverley station zien we dat dit station vroeger een overdekte markt is geweest. We wandelen langs het Scott memorial langs de Princess street en daarna de Rose street. Daar duiken we een bruine kroeg binnen omdat het weer begint te regenen. De pub heet 'Dirty Dick' en ziet er gezellig uit. Na een sms'je en even wachten komt Robben daar ook naartoe. We proeven verschillende whiskeys. Highland Park, een prima whisky met een beetje rokerige afdronk. De uiterst zachte Oban en The Macallan. Tot slot de sterk naar rook ruikende en smakende zachte Lagavullin. Het is maar goed dat Robben hier bij de whisky society is gegaan, want hij is een echte kenner geworden. We eten er ook. Ik heb een meat pie, Oluvia een hamburger waar Robben een Haggia top bij heeft besteld. Robben heeft een met Haggis gevulde kip en Maaike in bier gebatterde fish & chips. Rind 19:30 gaat Robben naar zn vriendinnetje en wij lopen weer door de stromende regen naar ons hotel. Daar aangekomen val ik vrijwel direct in slaap...