Geachte bezoeker

Mocht er in dit blog een link niet werken, meldt me dat dan graag even via een mailtje naar govert@riksen.tk of in een reactie op mijn nieuwste bericht.
Veel leesplezier gewenst bij mijn reisavonturen op dit blog!

dinsdag 17 juli 2012

Naar Korčula

Vanmorgen heb ik weer heerlijk gezwommen in ons baaitje.

Na het ontbijt in de kuip maken we ons los van de mooring en varen we de baai uit. De zee is kalmer dan gisteren en we varen ruime wind naar het oosten onder het eiland Vis door. Tussen de middag gaan we voor anker bij een klein eilandje ten zuid-oosten van Vis. We ankeren recht voor een grotingang. Als we zeker weten dat het anker houdt zwemmen we de grot in en zien een lichtstraal door een gat in de bovenkant van de grot in het water schijnen. Met de duikbril op zie ik een prachtige lichtbundel onder water en op de bodem liggen een paar visjes te zonnen of zo. Terug op de boot wil ik het zoute water van me afdouchen, maar dan blijkt de watertank leeg is. Het omschakelen naar de terrde watertank lukt niet. We zetten koers naar het eiland Korčula. Halverwege neemt de weer toe en we rollen het grootzeil in zodat we alleen op de genua varen. Ondanks dat we minder zeil hebben klokken we een maximum snelheid van 12,4 knopen!!
Rond half vijf varen we de haven van Vela Luka binnen. Vlak voor de kade roept de schipper van een andere zeilboot dat er nog drie wachtenden voor ons zijn. Hij is nummer twee en wacht blijkbaar al een uur om aan te kunnen leggen. Even later zien we waarom. Nummer 1, een groot donkerblauw jacht, doet nog wel 10 mislukte pogingen om aan te leggen. De wind staat langs de wal en dat is lastig achteruit inparkeren. Na een half uur proberen heeft nummer 1 een andere truuk bedacht. Hij legt langs de wal aan en verhaalt zijn schip vervolgens totdat hij op de juiste plek licht met zijn spiegel tegen de wal. De schipper van nr 2 lijkt beter te kunnen varen, maar vaart na twee pogingen weer weg. Hij zou er niet meer bij mogen van de havenmeester die op de wal staat. Nummer 3 komt ons even later melden dat de haven vol is. Volgens mij zijn er nog een paar plekken leeg en ik besluit nadat ook nr 3 weggevaren is zelf ook nog een poging te wagen. De havenmeester roept vanaf de wal dat we er niet meer bij kunnen en stuurt ons weg. Ik vaar er nog een keertje langs en bij een gaatje tussen twee boten zie ik de havemeester staan. Ik gebaar naar hem en hij roept dat we daar mogen liggen als we de boot ertussen weten te krijgen. Blijkbaar ging hij er van uit dat dat niet kon want met deze harde wind vab opzij is het wel erg lastig achterwaards inparkeren. Het is nog lastiger omdat de ankerlijn van de buren schuin voor ons plekje ligt. Ik instrueer de benanning en knal hem er in èèn keer tussen. Even laten zien hoe het moet;-). Ik heb slechts 1x gevloekt toen er niemand stond op de plek waar we de buurboot konden raken. Al met al een prachtige aktie (al zeg ik het zelf). Nummer drie komt nog een paar keer langsvaren en de schipper kijkt kwaad. Gelukkig niet naar mij maar naar de havenmeester. We tanken water en leggen de boot aan de walstroom om de accu's en iToys te laden.

Maaike kookt zelf een fantastische maaltijd om de kas wat te sparen. Dat eten van gisteravond was ook wel erg duur geweest en heeft met 940 Kn een gat in onze begroting geslagen (dank je wel Jan;-()

's Avonds kijken we voor de eerste keer een film op onze iPad (Bedtime stories). Ik ben best moe van al dat sturen en met zo'n film op ga maar snel mijn kooi in. Mijn rug is ondanks de zonnebrand en shirt toch nog behoorlijk verbrand. Dan naar op mijn buik proberen te slapen.

Morgen willen we naar het plaatsje Korcula.

Govert

Location:Vela Luka

1. Ziet er allemaal prima uit, nog veel plezier!

2. Leuk jullie avonturen te lezen! Ik kan me voorstellen dat jullie genieten, ook al is het soms ook wel spannend.
    Hier alles goed. We hebben een natte en drukke (gewerkt aan het erf van Balk) achter de rug. Vanaf morgen zal het beter weer worden.